"Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu . Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu. Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu. Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu. Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu" [KH Rahmat Abdullah]

Monday, December 14, 2009

Ilaika (Ku Persembahkan)

Ku persembahkan kepadaMu,
Tuhan sekalian makhluk akan harapanku,
Sekalipun aku seorang yang berdosa wahai yang Maha Pemberi dan Pemurah,
Tatkala keras hatiku dan sesak perjalanan hidupku,
Kujadikan rayuan daripadaku sebagai jalan mengharap keampunanMu,
Maka bilamana Engkau yg memiliki keampunan menghapuskan dosa yang berterusan ini,
KurniaanMu dan keampunanMu adalah rahmat dan kemuliaan,

Bukankah Engkau yang memberi aku makan dan hidayah kepadaku,
dan janganlah Engkau hapuskan kurniaan anugerah dan nikmat itu kepadaku,

Semoga orang yang memiliki ihsan mengampunkan kesalahanku,
dan menutup dosa - dosaku dan setiap perkara yang telah lalu,

Sekiranya Engkau ampunkan aku,
ampunkan dari kederhakaan...kezaliman...penganiayaan yang tak akan terhapus di hari berhimpun kesedihan,

dan jika Engkau membalas seksa terhadapku,
Aku tidak akan berputus asa,
Sekalipun dosa - dosaku itu memasukkan diriku ke dalam neraka,

Dia adalah seorang yang fasih ketika menyebut dan menginggati Tuhannya,
dan bilamana dia bersama selain Tuhannya di dunia ini dia membisu,
dia berkata:



"Kekasihku, Engkaulah tempatku meminta dan berharap.
Cukuplah Engkau bagi yang berharap sebagai tempat bergantung dan memohon. Ku pelihara kasihku yang dicemari nafsu dan aku jaga janji kasih yg telah tercalar. Di saat ku jaga, aku rindu...dan di saat aku lelap aku berharap. Kasih dan CintaMu mengiringi langkahku dengan penuh semangat dan berulang-ulang. Maka dosaku adalah besar dari dulu dan kini. Sedang keampunanMu yang mandatangi hamba adalah lebih agung dan mulia."

oleh:Mohamed Obeid
disunting:khalifah al-ghuraba'



15 disember 2009

No comments:

Post a Comment