"Teruslah bergerak, hingga kelelahan itu lelah mengikutimu . Teruslah berlari, hingga kebosanan itu bosan mengejarmu. Teruslah berjalan, hingga keletihan itu letih bersamamu. Teruslah bertahan, hingga kefuturan itu futur menyertaimu. Tetaplah berjaga, hingga kelesuan itu lesu menemanimu" [KH Rahmat Abdullah]

Thursday, December 17, 2009

tAZkiRAh AYahnDa TerSayang


asalamuallaikum..
anak-anak tersayang...pertemuan kita saat ini sudah berada dalam perancangan Allah..B`syukur kita kpada Nya atas keizInan ini..Selawat n salam kpada Rasullah s.a.w.keluarga baginda n para sahabat baginda..

Suasana senyap ..sepi..kedengaran suara ayaHnda tersayang sahaja yg b`kata-kata
Ayahnda mulakn biCaRa dgn bersama2 m`baca doa awl tahun..
Setelah selesai..ayhNda mulakan tazKIRahnya...
.................................................................................
tidak ada kata lain yg mampu terucap dari bibir Rospink melainkan ucapan tahmid(alhamdulilah)kpadanya kerna m`beri kebahagian kpada keluarga rospink..m`gurniakan rospink ayahnda dan ibunda yg sentiasa memimpin rospink untuk berada di landasan yg t`lah di tetapkanNYa..mencurahkan ksh syg tanpa perlu di bayaR..melimpahkan nasihat yg tidak pernah di hambat rasa bosan..yang sntiasa mencuba dan berusaha mendidik rospink menjadi serikandI yg m`jadi aset n kuci syurga mereka..iNsyaallah..mudah-mudahan kebahagiaan ini kan berkekalan..amin..

Ayahnda memulakan tazkiyatun naf`s nya..

begitu cepat hunusan pedang masa..saat ke saat,minit ke minit..jam ke jam..hari ke hari..mingu ke minggu..bulan ke bulan..akhirnya,hari ini tiba saat hari untuk kerajaan badan anak-anak papa..mahupun papa..untuk m`gadakan majlis besar2ran iaitu..(majlis muhasabah kerajaan badan)....
Kini 1430..telah meninggalkan kita..kini 1431 M mengambil tempat..
apa yg baik pada tahun 1430,truskan..n bawa ke thn 1431..yg buruk..jgn trus di ketepikan,jadikan ianya sbgai salah satu yg m`guide kita ...

(huhu sperti tahun2 sebelum ini..ayahnda pasti m`berikan kami tugasan..tahun ini begitu juga dengan tahun2 sebelum ni..ayahnda meminta setiap kami m`yenaraikan aZam..dgn meyenaraikan perkara yg dirasakan tidak sepatutnya di buat pada tahun 1430,...m`cari puncanya..serta cara m`gatasinya..cnth:sEring menindas org,.punca:merasa diri hebat,cara atasi:memandang org yg lagi tinggi dari diri..)


selain itu,ayanda juga menasihati kami..jangan sesekali m`jadikan kegagalan kita pada tahun ini pelemah semangat kita untuk ke tahun hadapan..tapi jadikan penaik semangat di saat meneruskan perjuangan...kita insan..kita insan..kita insan..ayhnda mengulang perkataan insan sebanyak 3 kali..maksud insan=lemah so kita sudah pasti lakukan kesalahn.. kita bukan maksum..kita bukan malaikat..yg xpernah melakukan kesilapn.. (Rospink sangat bersetuju dengan kata-kata ayhnda..kerna itulah hakikatnya..) ayhnda kata hidup ini ibarat pusingan RODA..hari ini kita lakukan pada org esok..insyaallah,allah itu maha adil..pasti akn di balikkan pada kita..papa minta agar kami memaafkan semuaaaaaaaaaaaaaa..org..kenapa??Sebab allah juga maha pengampun..mengapa kita hanya hamba allah m`yombongkan diri..Selain itu juga

papa..mengambil satu situasi..kita ibarat seorg yg ingin ke majlis makan malam yang di hadiri oleh org2 kenamaan..Tapi sewaktu menuju ke tempat itu..pakaian yg cantik iu telah di kotori dengan lumpur,.pasti kita perlu membersihkannya dulu sebelum ke majlis itu bukan???


kedengaran suara riang adik rospink..(iya mestilah,kalau pergi kotor2 pasti org tgk malu lah dya..pakaian dya tidak cntik lagi)


"Betul tu"..papa m`iyakan kata2 adik rospink..

begitu juga dengan kita..adakah kita hendak meneruskan kehidupan esok dengan hati yg penuh dendam..riak..takbur..n pelbagai lagi penyakit hatai..tanpa membersihkan dulu..


huhuu ....betul juga kata papa..kami semakin faham apa yg ingin di sampaikan..papa meneruskan lagi tazkiyatun naf`s yae dgn pengertian hijrah..n cerita para sahabat yg melakukan penghijrahan diri..


Nampaknya..Rospink tidak diizinkan untuk trus m`yambung p`kongsian ilmu ini..Rospink ada komitmen lain..insyaallah andai allah berikan Rospink ilmu lagi..rospink kongsi..


indah kasih buat Tuhan..



indah kata buat teman..

indah madah di ulit keimanan

insyaallah jumpa lagi di masa depan


1muharam 1431

by:Rospink..








No comments:

Post a Comment